2022 Menu
Den Sidste Kamp 2
Uge 17, 2022
af Rick Joyner

Vi fortsætter i denne uge med at se på de fire krav, der er beskrevet i 2 Krønikebog 7:14, for at Herren skal helbrede vores land. De er: Ydmyge os selv
Bede
Søg Han's ansigt
Vend om fra vores onde veje.
Det er, hvad Guds folk er befalet at gøre, ikke hedningene. Så vi ønsker at gøre disse og ikke bare forstå dem. I denne uge vil vi undersøge de bibelske formaninger så vi kan ydmyge os selv, se efter en måde, som vi endnu ikke har anvendt dette i vores liv.

Jakob 4:6 erklærer: "Gud modstår de stolte, men giver de ydmyge nåde". Kunne der være noget mere værdifuldt end Guds nåde? Når vi indrømmer, at vi ikke tror, at det ikke er, afspejler vores liv denne tro? Forfølger vi Han's nåde mere end nogen anden skat, forhold, professionel succes eller endda vores sikkerhed? Den prioritet, vi sætter på Guds nåde, afslører, hvad vi virkelig tror.

Forfølger vi Han's nåde på den måde, Han instruerer os til, ved at ydmyge os selv? I Skriften bliver vi gentagne gange bedt om at ydmyge os selv, så det er noget, Herren forventer, at vi gør. Så hvordan gør vi dette? Der er et par måder, hvorpå Skriften fortæller os at gøre dette, som i Salme 35:13, hvor kong David sagde, at han ydmygede sig med at faste. I Bibelen er faste at afstå fra at spise. Dette er noget Herren anerkender og ærer på en særlig måde. Hermed erklærer vi, at vi har brug for Ham og Han's nåde mere end vi har brug for mad.

Da faste fra mad er i modstrid med den kødelige natur, er dette en måde, vi kan benægte og bryde dens magt over os på. Vi får at vide i 1 Korintherbrev 11:31, "for hvis vi ville dømme os selv, ville vi ikke blive dømt". Dette er en anden måde, hvorpå vi kan ydmyge os selv. Hvis vi ydmyger os selv, behøver Han ikke at ydmyge os.

Endnu en måde at ydmyge os selv på er at holde op med at tale så meget om os selv. Et barometer, der afslører vores åndelige umodenhed, er, hvor meget vi taler om os selv, selvom det handler om åndelige ting, som hvordan Gud har brugt os. Vi bør vidne om de store ting, Herren har gjort, men det er let at se, når man gør dette for at fremhæve sig selv i stedet for at ære Gud.

Vi vil ikke blive ændret til Herrens natur ved at være fokuseret på os selv. Vi bliver forandret ved at se Ham og Han's herlighed. Når vi gør dette, vil Han blive fokus for vores opmærksomhed og samtale, fordi, som Han sagde, "af hjertets overflod taler munden" (se Matthæus 12:34. Er vi fulde af Ham, eller bare fulde af os selv?

Hvor meget mere kunne vi blive brugt af Ham, hvis vi, når vi møder andre, ikke var så opsatte på at få os selv til at se godt ud, som vi søger måder at opmuntre og opbygge dem på? Herren sagde: "Enhver, der ophøjer sig selv, vil blive ydmyget, og den, der ydmyger sig selv, vil blive ophøjet" (Luk 18:14). Læg mærke til, at Han ikke sagde "mange" eller "de fleste", der ophøjer sig selv, men "alle"! Gennem hele Skriften opfordres vi til at ydmyge os selv, og at Gud er den, der ophøjer. At være ydmyg er vores job; ophøjelse er Han's job. Hvis vi prøver at udføre Han's gerning, vil Han gøre vores, og Han kan gøre begge dele meget bedre end os!

En selvcentreret person, der forsøger at indsætte deres historie, deres oplevelser eller bare generelt deres perspektiv i hver samtale, er normalt den, andre forsøger at undgå. Sådanne mennesker indser ikke, at de ikke er lige så interessante for andre, som de er for dem selv. Sådanne mennesker er også socialt nedprioriteret, og endda udstødt, mere end de er klar over.

Hvordan kan vi som kristne, der har set og kender Herren, være mere forelsket i os selv end i Ham? Hvordan kan nogen, der har set Han's offer på korset, være tilbøjelig til at tale om deres egen lidelse? Kristen modenhed afsløres af Kristus-centrerethed; Kristen umodenhed afsløres af selvcentrering.

Fordi vi taler ud fra vores hjertes overflod, lad os beslutte os for at være Kristus-fokuserede, Kristus-centrerede og med vores hjerte fyldt med kærlighed til Ham. Beslut dig for, at Han skal være vores samtale.
"Du er hvad du tænker, og ikke hvad du tror du er." (Ukendt). Der står i den engelsksproget bibel i Salme 23:7, "som du tænker i dit hjerte, er du."
Ugens Ord 18
OP